Vi alla som sitter och lyssnar på radio har någon gång hört den, reklamen för casino. Men vilka casinon är det som väljer att marknadsföra sig i radio? Det kommer denna artikel att handla om.
Vill man som företag och bolag nå ut till bilägare är radioreklam ett väldigt kraftfullt sätt att göra det på. För om inte den egna spellistan är på när man åker bil, är det oftast någon radiokanal som är påslagen.
En bransch som gör reklam i radio är spelbranschen där spel om pengar ligger i fokus. En rad olika casinon har man hört och det är inte heller så konstigt egentligen. En bransch som tjänar stora pengar och som använder sig av alla möjliga marknadsföringskanaler.
Men vilka casinon har vi hört i radio?
När vi slog på Rix FM, som är en mycket populär radiokanal i Sverige, kunde vi bland annat höra hur Maria Casino marknadsför sig med “Det kan vara din tur idag”. Vi hörde också hur spelbolaget Snabbare.com marknadsförde sig genom att lyfta fram sin välkomstbonus.
Svenska Spel är ett annat bolag som erbjuder spel om pengar, som också väljer att använda sig av radioreklam. I det aktuella fallet där vi hörde deras reklam valde man att göra reklam för sin populära skraplott Triss.
Varför är radioreklam bra?
Om vi börjar med dig som lyssnar så är det bra för att man endast marknadsför casino med svensk licens. Det finns nämligen regler kring detta som måste följas, så du behöver aldrig oroa dig för att du hör reklam i svensk radio för ett casino som saknar licens i Sverige.
När det gäller casinon själva så finns det också fördelar med reklam i radio.
Radioreklam är inget du kan fly undan på samma sätt som TV-reklam eller reklam som du bläddrar förbi på olika webbsajter. När TV-reklamen rullar så går många iväg för att göra något snabbt ärende i hemmet och när man bläddrar på olika webbplatser är det inte alla som bryr sig om vad reklamen runt om har att säga.
Men på radio, i en bil, är man alltid kvar och hör reklamen som presenteras. Ibland kan till och med deras jingel fastna i huvudet, vilket är ett starkt bevis på att man har lyckats med sitt reklaminslag.