Det finns många kreativa sätt att marknadsföra sig på. Flera bettingsidor i Sverige väljer bland annat att betala pengar för att få sin reklam hörd i fotbollspoddar, vilket är en bra idé med tanke på att man snabbt når ut till rätt målgrupp.
Vi skulle kunna göra en lång lista över olika tillvägagångssätt som olika spelbolag använder sig av för att nå ut med sin reklam. Men det bästa och mest effektiva är när man kan nå ut till rätt målgrupp.
Det är någonting som både Expekt och Unibet gör när man marknadsför sina spelbolag i poddar som har sitt fokus på Allsvenskan.
Studio Allsvenskan är en mycket stor och populär podd. Här kan vi höra hur Expekt är sponsor och på något vis är det inte så konstigt. För i podden hittar vi Marcus Birro, som även är ambassadör för detta spelbolag.
Men det finns fler svenska bettingsidor som gör reklam i podd. Ett av dessa är Unibet. Förutom att man är huvudsponsor till Allsvenskan, så kan man höra deras reklam i samband med poddar om Allsvenska lag.
Testa Stör är en podd om AIK Fotboll och där kan vi höra hur Unibet presenteras i inledningen. Det samma gäller för BBpodd, som även den pratar om Allsvenskan.
Reklam i podd kan kosta stora pengar
När man har en så pass nischad publik som dessa poddar ovan har, så kan man också räkna med att få betala ett högt pris för att få sin reklam spelad. Men troligtvis är det väl investerade pengar som man på ett eller annat sätt får tillbaka i slutändan.
Många lyssnare tar dock avstånd från denna typ av reklam, eftersom man menar att spel om pengar inte är bra. Och det ligger en sanning om det, men det gäller enbart om man som spelare inte kan kontrollera sig. Men det som är bra med svenska bettingsidor är att man tar sitt ansvar och arbetar aktivt för att minska risken att deras spelare hamnar i ett spelmissbruk.